2013/05/13

IM Bemötande #1, om vem som bytt ståndpunkt


Jag läste nyligen ett blogginlägg av Inga M på hennes blogg, och försökte bemöta några av de påståenden som gjordes in innlägget. 
Inga valde dock att censurera min kommentar, och därför tvingas jag att bemöta hennes påståenden på detta sätt istället. På så vis kan var och en själv bedömma om det finns skäl att censurera vad jag skrivit eller ej.

I inlägget skriver Inga om varför politiken i Årjäng blivit som den blivit:
"Politiken i Årjäng ...
... är lite krånglig just nu, det är inte bara på riksnivå som det är trubbel.
Tidigare så har det varit en ganska strikt blockpolitik med borglig Allians o så ett vänsterblock med S i spetsen. Nu har de borgliga politikerna  från den västliga delen av kommunen bl.a. Töcksfors, satt sig på tvären och anammat en politik som verkar syfta till att till varje pris behålla de små bygdeskolorna på den kanten o högstadiet i Töcksfors. Ambitionen kan också vara att  återuppväcka badhuset i Töcksfors vars nedläggning var startskottet till protesterna. 
Kanske vore det bättre om de här avhoppade västorienterade Allianspolitikerna  bildade en egen liten Allians under någon passande beteckning: Töcksfors väl, eller nåt.  Det är svårt för väljarna att orientera sig annars i kommunpolitiken. Om det nu ska vara bypolitik så ska det vara ett tydligt alternativ med en ärlig varudeklaration att man vill värna vissa delar av kommunen men inte ta ansvar för helheten och för den kommunala ekonomin på lång sikt."

Man har tidigare i vår kommun kunna se tydliga tecken på att takhöjden ligger på fotknölsnivå för oliktänkande inom de partier som förespråkar skolnedläggning . Helt i linje med detta förefaller bloggerskan jobba på samma sätt som den nuvarande kommunledningen, där dialog verkar betyda envägskommunikation från kommunledningen till invånarna. Kanske heller ingen slump att 3 av 10 fullmäktigeledamöter från just Centern hoppat av senaste tiden. 

Jag skrev in följande kommentar till inlägget ovan:
"Hej Inga!

Jodå, med mycket god vilja kan man såklart välja den vinklingen på det. Jag och säkert många med mig skulle dock istället hävda att en mer verklighetsnära tolkning av läget är att Centern bytt åsikt och sida, medan de övriga allianspartierna (som representerar hela kommunen) håller fast vid sina åsikter. Läget kan fortfarande sammanfattas på det sätt det gjordes i en ledare i NWT för 7 månader sedan: http://www.nwt.se/asikter/ledare/article1177775.ece
mvh Jonas"

Min kommentar censurerades dock med hänvisning till något svepskäl om att det inte kunde publiceras för att jag hänvisat till NWT (se inlägg #2 i denna blogg)

Ironiskt nog hade Inga själv för ca en vecka sedan ett inlägg på sin blogg om vad demokrati är, och även då censurerades oliktänkandes kommentarer. Man kan ju fundera över definitionen av demokrati, och om censur passar in där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar